Route 101 it is... - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Roadtrip USA - WaarBenJij.nu Route 101 it is... - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Roadtrip USA - WaarBenJij.nu

Route 101 it is...

Blijf op de hoogte en volg Roadtrip USA

15 Juli 2014 | Verenigde Staten, Big Sur

’s Avonds in Santa Barbara lopen we nog even over het strand terwijl het al donker is, waardoor je in de verte alle lichtjes van de stad en verder omhoog op de bergen ziet liggen. We spelen nog een spelletje yatzee op het balkon/dakterras, wat nog lastig is om uit te leggen. Want ‘huh wat is schrappen? En hoezo moet ik dan één 1 noteren als ik ook twee 4-en heb? “Het lijkt wel wiskunde’. Grappig, zo hadden wij het nog nooit bekeken. En Joeri vraagt of het na 5 rondje gooien voorbij is. Hij had op het vel iedere beurt in een volgende kolom gezet. Uiteindelijk wint Leon. Daarna gaan we slapen. Best vermoeiend zo’n vakantie :).

De volgende dag eten we in het motel croissantjes en broodjes en fruit en zoeken we weer een fictief adres in Big Sur. Ruim 3 uur rijden. Dwars door Santa Barbara wat ontzettend toeristisch is gaan we via route 101 en dan een stukje 154 dwars door de wijngaarden naar het noorden. De route is prachtig. Bergen, groene wijngaarden, en af en toe zo’n typisch amerikaanse boerderij. Vandaag is het wat bewolkt, maar als snel stijgt de temperatuur weer omhoog. We stoppen bij lake chuchama (??) waar we tanken en waar we snel ff kijken bij het meer dat deels opgedroogd is en waar ijsjes gekocht worden. Vervolgens stoppen we nog bij een wijboerderij (dit gebied staat bekend om zijn wijnen) waar we op zoek gaan naar wat goede wijnen. Ook wordt er buiten gevoetbald met de nieuw gekochte voetbal.

En hop weer in die auto. Nu gaan we wat langer doorrijden, totdat we een tacobell zien. Op de rem! In de achteruit en dan is ook mission #3 completed. Joeri en Leon geven de Tacobell een 6,5. In ieder geval lang niet zo lekker als de Mac…. Daarna weer verder en nu rijden we langs de kust. Geweldig om al die kliffen te zien. Af en toe stoppen we voor wat foto’s. Eén van die plekken is bij Elefant Seals die als luie logge beesten onzichtbaar op het strand liggen. Af en toe rolt een zich om ver, maar daar houdt alle beweging ook wel mee op. Het doet ons aan Teun denken. Ook zien we in de verte 3 of 4 dolfijnen zwemmen. Mar het leukste zijn toch de squirrels, die we niet mogen voeren…. Maar goed, we hebben nog wat brood over van die ochtend, dus al gauw zijn er een stuk of 20 van die beesten rond Joeri en Leon. Een ervan springt zelfs bijJoeri op schoot….

Zo rond 5 uur als we Big Sur (wat marco big zeur noemt) zijn binnen gereden (het gebied Big Sur) gaan we op zoek naar een plek om te slapen. Bij Whale watchers stoppen we. Daar hebben ze leuke huisjes met 2 kamers en uitzicht op de oceaan, een buitenhaard en wifi (bij het restaurant). We blijven hier slapen, voor 1 nacht. We lopen nog even over het strand dat ‘just down the road was, maar wat ongeveer nog 10 minuten rijden met de auto was) en drinken daarna wat op het terras terwijl de zeeleeuwen/elefantseals onder ons horen lawaai maken en zo af en toe zien we inderdaad ook walvissen zwemmen. Soms zien we dat ze water om hoog spuiten of zien we nog net een staart uit het water steken. Als het bijna donder is, zijn er 2 die nog een showtje weggeven en nog een paar sprongen doen. Tegek. Zo’n live show. S Avonds gaat de haard aan, van het hout dat Leon en Joeri gesprokkeld hebben. Hout genoeg hier. Ook hebben we een pak hout gekregen bij de kamer. Maar ja, hoe steek je dat aan zonder het flesje dat we thuis gebruiken? De oplossing is eenvoudig en ligt in Roelynkes toillettas: haarlak. We zitten rond het vuur en spelen simpele en grappige spelletjes: bessen in het vuur gooien, en woordspellejtes. Als het vuur gedoofd is en al het hout op gaan we naar binnen. Want morgen is er weer een nieuwe dag!

• 15 Juli 2014 - 22:19

Jannes :

Nu jullie, c.q. Joeri en Leon alle ,zelf voorgenomen, opdrachten hebben uitgevoerd (hoewel ik mis het verslag van het eten van peanutbutter icecream), heb ik een leuke klus voor de boys: maak een verslag van de cultuurverschillen tussen Nederland en Amerika. Graag verluchtigen met kenmerkende foto's.
    En goede reis en veel plezier.

• 16 Juli 2014 - 18:54

Pauline:

Klinkt als lange, maar erg leuke dagen!
    Leuk om mee te lezen :)
    Have fun!

• 16 Juli 2014 - 19:22

Roelynke:

Computer gister gecrasht....mooi waardeloos....dus ik hoop dat er nog meer verhalen en fotos komen.....

• 17 Juli 2014 - 11:44

Irne:

Klinkt erg goed allemaal! Genietse! x